Neem gerust contact met ons op om thuis
met u de mogelijkheden door te nemen.

 

 

Enkele wijzigingen in de regelgeving verpleging en verzorging voor het jaar 2019 zullen worden doorgevoerd. 

Tarieven  herijken voor 2019  verpleging en verzorging

Het uitgangspunt van de Nederlandse Zorgautoriteit is dat de tarieven bedoeld zijn om dekking te geven aan redelijke kosten van zorg voor heden en toekomst.


Minutenregistratie tijdens zorg afgeschaft

De Minutenregistratie wordt door aanbieders van wijkverpleging als een grote last ervaren. Om die reden is de tijdregistratie tijdens de thuiszorg gewijzigd. Er wordt benadrukt dat tijdsregistratie tijdens de zorgverlening niet noodzakelijk is wanneer wordt gewerkt op basis van ‘zorgplan = planning = realisatie, tenzij’.

Om de administratieve lasten in de wijkverpleging terug te dringen is er een werkwijze voor de registratie van wijkverpleging uitgewerkt volgens het principe: ‘zorgplan=planning=realisatie, tenzij’. Met deze nieuwe werkwijze vormen het zorgplan en de planning de basis, waarop de geleverde zorg verantwoord wordt. Als door de geleverde zorg de zorgverlener meer dan gebruikelijk afwijkt van de planning voert de zorgaanbieder aan het eind van de dag een correctie op de planning door. De benodigde zorg wordt dus aangepast aan de daadwerkelijk gewerkte uren uit de praktijk ervaring.

Bij structurele afwijkingen tussen de verleende zorg ten opzichte van de planning, wordt naast de planning de inschatting van de benodigde tijd en, indien de zorgvraag is veranderd, ook het zorgplan van de patiënt aangepast. Op deze manier wordt geborgd dat de uiteindelijke weergave in de (gecorrigeerde) planning een weergave is van de geleverde zorg.
Met deze nieuwe werkwijze hoeven verpleegkundigen geen aparte minutenregistratie meer bij te houden per cliënt. Hierdoor hebben verpleegkundigen en verzorgenden meer tijd voor de zorg aan hun patiënten en cliënten. De nieuwe werkwijze is een kans voor alle partijen om de administratielasten te verlichten.

 

Regeling wachtlijsten case management dementie

Per 1 december 2018 treedt de Regeling transparantie zorgaanbieders casemanagement dementie in werking. In de regeling zijn verplichtingen opgenomen over de informatie ten aanzien van de wachttijd en wachtlijst die de website van een zorgaanbieder van casemanagement minimaal moet bevatten. Daarnaast bevat deze regeling de verplichting tot het aanleveren van de wachttijd- en wachtlijstgegevens. Om een patiënt goed inzicht te geven in wat hij kan verwachten en om een weloverwogen keuze te kunnen maken voor een zorgaanbieder is deze informatie nodig. Om ervoor te zorgen dat de informatie transparant en zo eenduidig mogelijk openbaar wordt gemaakt is de voorliggende regeling voor zorgaanbieders van casemanagement dementie vastgesteld.

In verschillende regio’s zijn dementienetwerken die het mogelijk maken om de wachttijden regionaal te registreren. Dat scheelt lokale zorgaanbieders administratieve handelingen en biedt zorgverzekeraars de mogelijkheid de inkoop van casemanagement per regio beter af te stemmen en de zorg die geleverd wordt optimaal te benutten.