Neem gerust contact met ons op om thuis
met u de mogelijkheden door te nemen.

Effectief communiceren

met dank aan; Jump Talent Ontwikkeling 

Als zzp'er in de zorg is het belangrijk effectief te kunnen communiceren met jouw client. Dit om in de 1 op 1 zorg thuis goed in te kunnen gaan op de behoeftes van jouw client en deze te begrijpen. In de thuissituatie pas je je aan de leefgewoonten van jouw client aan. Naast het zelfstandig zorg verlenen in de thuissituatie van de client werk je in teamverband met andere zelfstandige zorgverleners. Ook hierin is de manier van communiceren essentieel om ervoor te zorgen dat je gebruik maakt van elkaars verschillen op een positieve manier en samen een beleid afstemt. 

De toepassing van communicatieve vaardigheden verloopt doeltreffend als je een aantal communicatie-regels in acht houdt. Deze regels kan je vergelijken met verkeersregels: ‘Eerst verkeer van rechts, dan verkeer van links, op die wijze invoegen en in noodgevallen zus en zo reageren’. In een communicatieproces is het net zo. Regels vergemakkelijken op moeilijke momenten het sociaal verkeer.

 

Sluit aan; optimaal communiceren

Voor een effectieve communicatie en een zinvolle relatie is het van belang dat je de kunst verstaat om optimaal aan te sluiten op de gesprekspartner. Mogelijk heb je het zelf al eens meegemaakt dat je bijvoorbeeld tijdens een zorgoverleg iets zei en dat anderen vervolgens niet reageerden. Of dat men iets opmerkte wat totaal niet aansloot bij jouw gespreksinhoud. Of dat iemand meteen je verhaal overneemt door te vertellen dat hij dat herkent en ook zoiets meegemaakt heeft. Hoe gebeurt dit in communicatie met anderen? Veelal ontstaat dit omdat we niet geleerd hebben optimaal actief te luisteren, actief waar te nemen en onze intuïtie en ons gevoel te gebruiken. Dit komt wel tot uitdrukking als je de techniek van het aansluiten hanteert.

 

Openheid creeren; laat de ander merken dat je luistert 

Indien je open wil staan voor je gesprekspartner, en dit ook echt wil laten merken, wordt dit vooral zichtbaar, voelbaar, hoorbaar als je in staat bent “open vragen” te stellen. Vanzelfsprekend is de intentie, de wil, je houding hierbij de basis. Ook al beheers je de techniek van open vragen stellen maar uit je toon zou blijken dat je de intentie niet had, dan miste de open vraag zijn effect.

Het is vooral van belang om tijdens het stellen van open vragen aan te sluiten op de gespreksinhoud, maar ook te trachten achter de boodschap van je gesprekspartner te kijken. Mensen laten in hun informatieoverdracht vaak bepaalde gegevens weg. Dit doet men veelal onbewust – uit onwetendheid. Om je beeldvorming zo compleet mogelijk te krijgen is het zinvol positief kritisch naar de weggelaten informatie te zoeken.  Met gesloten vragen antwoordt jouw gesprekspartner op dit soort vragen met ja en nee. Hij/zij wordt niet gestimuleerd tot nadenken of breder te antwoorden

 

Samenvatten; Laat zien dat je de ander begrijpt

Als je de kunst van het samenvatten verstaat kun je in diverse situaties zeer betekenisvol zijn. Je kunt bijvoorbeeld in een vergadering houvast aan je collega’s geven door in beknopte rake termen de essentie van de discussie weer te geven. Samenvatten gaat dan ook verder dan reflecteren. Als je reflecteert, dan herhaal je met nieuwe woorden de kern uit een paar zinnen van je gesprekspartner. Bij het samenvatten maak je halverwege een gespreksonderdeel een pas op de plaats door vele meningen van je gesprekspartner(s) te structureren in een weergave. Door zaken helder weer te geven kun je duidelijkheid verschaffen in de verschillende meningen die er over een onderwerp zijn.  Dat vraagt om optimale concentratie, scherp luisteren, hoofd en bijzaken scheiden, aantekeningen maken. Check altijd na je samenvatting of je weergave klopt.

 

Open kaart; ben open over jouw motieven en geef je mening

Met het op tafel leggen van de open kaart wordt ‘het uiten van je eigen mening’ bedoeld. Deze mening kan over je gesprekspartner of over iets van je gesprekspartner gaan. De meeste mensen schromen om openlijk feedback te geven of verpakken deze in gesloten vragen of in signalen van het lichaam. Open je kaart op tafel leggen en om reactie vragen is onontbeerlijk voor een goede relatie. Soms doe je met je eigen mening afbreuk aan de inhoud van wat de ander verteld heeft, zeker als dit afwijkt. Het uitspreken van waardering voor hetgeen de ander verteld heeft is ook een voorbeeld van ‘open kaart’. Bv. ‘ik waardeer het dat je me dit verteld hebt’. Of: ‘bedankt voor de informatie, ik laat het bezinken en kom er binnen drie dagen met je op terug’ Je ondersteunt hiermee de relatie en laat de overige inhoud neutraal.

 

Meer informatie over het ontwikkelen van jouw talenten: 

Jump! Talentontwikkeling

Talent- team & organisatieontwikkeling;
Voor iedereen die wil verbreden, verdiepen, veranderen of verbeteren!

VAN BEWEGING KOMT BEWEGING